Jak tworzyć kursy online, które sprzedadzą się WSZĘDZIE

Kursy online, które sprzedadzą się WSZĘDZIE. Jak je tworzyć?

Data publikacji 18 stycznia 2019 autor Dawid Tumiński

Chcesz tworzyć kursy online i wiesz już nawet, o czym i dla kogo będzie twój pierwszy kurs.

Masz już pomysł tytuł, opis, może nawet gotowy plan.

W zasadzie mógłbyś przystąpić już do tworzenia kursu, ale czy zastanowiłeś się, jak wykorzystać jego cały potencjał?

Czy wiesz, że możesz swój kurs online przygotować w sposób, który pozwoli ci z jednej strony zmaksymalizować zwrot z włożonego wysiłku, a z drugiej ułatwić jego późniejszą promocję?

Już wyjaśniam.

Twoje kursy online sprzedadzą się wszędzie, jeśli będą wszędzie dostępne.

Wszędzie, to znaczy gdzie?

Wszędzie tam, gdzie studenci będą szukać treści, które oferujesz, czyli na:

  • twojej własnej platformie (jeśli taką posiadasz lub planujesz założyć);
  • platformach, które oferują kursy online Udemy, Skillshare i innych;
  • Youtube, choć tutaj nie ma co się spodziewać kokosów (zwłaszcza po ostatnich zmianach dotyczących zarabiania na treściach tam umieszczanych). Trudno jednak sobie wyobrazić promocję swoich kursów online bez jakiegokolwiek zaistnienia na Youtube.

Jak zatem przygotować swój kurs tak, aby odniósł sukces w KAŻDYM z tych miejsc?

Musisz zwrócić uwagę na 2 zasadnicze aspekty:

  • sposób przygotowania materiału wideo
  • i sposób napisania scenariusza.

Idealnie byłoby gdybyś tworząc konspekt kursu tak przygotował poszczególne jego części, że będą nadawały się do „wielokrotnego użycia”. To znaczy, że już nawet jeden film będzie stanowił zamkniętą całość, która studenta czegoś nauczy.

Oczywiście jest to wymarzona sytuacja, która nie zawsze jest możliwa, ale chociaż próba tworzenia treści z tym zamysłem umożliwi ci uproszczenie przekazu.

A nawet jeśli nie jest możliwe takie skondensowanie wiedzy i ściśnięcie jej w jednym filmie, dużo łatwiej będzie ci połączyć 2-3 krótkie filmy niż 9.

Tak przygotowane kursy online będą też łatwiejsze do ponownego wykorzystania na platformach, które wolą krótsze filmy, jak Skillshare czy Youtube.

Ale krótsze to znaczy ile mają trwać?

Przyjmuje się, że wideo, które ma nauczyć jednej konkretnej umiejętności powinno trwać ok 3 min. Ma to zapewniać najlepszą równowagę między odpowiednią ilością czasu potrzebną na przekazanie treści a zatrzymaniem uwagi słuchacza.

Oczywiście nie zawsze da się w tak krótkim czasie przekazać jedną konkretną umiejętność. Zależy to od tematu czy od sposobu przekazywania wiedzy przez autora.

Jednak z pewnością jest to dobra zasada, której warto się trzymać.

Muszę przyznać, że dziś już nie trzymam się sztywno tej zasady (może niesłusznie?). Bardziej staram się skupiać na przekazaniu jednej umiejętności w jednym filmie. Jeśli zdarzy się tak, że trwa on ok 3 minut, tym lepiej.

Jednak to „wielokrotne wykorzystanie” nie odnosi się wyłącznie do treści wideo.

Także scenariusz twojego kursu, jeśli jest dobrze przemyślany i napisany w ramach idei „content reusability”, pomoże ci zmaksymalizować zwrot z zaangażowanej pracy.

Można powiedzieć, że scenariusz kursu online wykorzystuje 2 główne sposoby przekazu:

  • Odczytanie scenariusza i późniejsze dogranie dodatkowych treści ilustrujących tekst
  • Mniej lub bardziej luźny storytelling, czyli komentowanie „na żywo” tego, co się właśnie dzieje na ekranie.

Oba te sposoby mają swoje zalety: opowiadanie na żywo tego co się właśnie dzieje na ekranie pozwala na szybsze nagranie treści i nieco bardziej naturalne jej przekazywanie.

Z kolei

scenariusz można ponownie wykorzystać.

Możesz np. zamienić go w e-booka, którego będziesz sprzedawać na przeznaczonych do tego platformach, jak Amazon KDP. Tutaj możesz zobaczyć moje książki tam dostępne, a które najpierw były scenariuszami do kursów.

Pełnego lub skróconego e-booka możesz dorzucić jako gratis do swojego kursu.

Możesz też wybrać z niego tylko niektóre fragmenty i stworzyć z nich darmowego e-booka, którego będziesz oferować potencjalnym studentom na swojej stronie w zamian za ich adresy e-email.

To z kolei pozwoli ci na budowanie własnej bazy studentów i uniezależni od zewnętrznych platform przeznaczonych do zamieszczania tam kursów.

I wreszcie. możesz swój scenariusz zamienić w pełnoprawną, fizyczną książkę i jeszcze bardziej zmaksymalizować zwrot z włożonej pracy.

Najłatwiej zrobić to również poprzez platformę Amazon KDP.

Następnym razem, kiedy będziesz przymierzać się do tworzenia kolejnego kursu online, poświęć kilka minut więcej na takie zaplanowanie treści i procesu produkcji, który umożliwi ci jego wielokrotne wykorzystanie.

Będziesz mógł wtedy z jednego produktu stworzyć kilka:

  • Podstawowy, pełny kurs i ewentualnie jego skróconą, darmową wersję
  • Podstawowy kurs podzielony na poszczególne części, które łatwo można wtedy wrzucić na platformę Skillshare
  • Krótkie tutoriale do mediów społecznościowych
  • Darmowe, skrócone e-booki
  • Pełnoprawne e-booki i fizyczne książki

Owszem, wymaga to trochę więcej wysiłku już na początkowym etapie tworzenia kursu, ale jest to mała cena za zwielokrotnienie przychodów z twojej pracy w dłuższym czasie.

PODSUMOWANIE

– Tworząc swoje kursy online możesz przygotować je tak, aby ich treść nadawała się do wykorzystania w różnych miejscach i w różny sposób.

– Musisz zatem zwrócić uwagę na sposób przygotowania scenariusza i materiału wideo.

– Będziesz wtedy mógł je wykorzystać do stworzenia wielu wersji swojego kursu: w formie krótszych filmów, idealnych do promocji na Youtube, w formie e-booka czy promocyjnego mini-kursu.

– Najlepiej, jeśli każda sekcja twojego kursu, a nawet każde wideo będzie przekazywało jedną umiejętność tworzącą większą całość

Komentarze