komputer

Jak wykorzystać Udemy jako WŁASNĄ platformę do sprzedaży kursów

Data publikacji 23 maja 2019 autor Dawid Tumiński

Udemy to świetnie miejsce dla każdego początkującego instruktora online.

Każdy kurs zanim zostanie zaakceptowany i wrzucony na rynek musi przejść weryfikację. To z kolei pozwoli ci na poznanie wymogów tworzenia dobrych kursów.

Jest to także dobra platforma dla bardziej doświadczonych instruktorów, którzy

  • mają już jakieś doświadczenie w tworzeniu kursów,
  • mają bazę swoich studentów
  • nie chcą swojego kursu wrzucać na rynek Udemy
  • i chcą ustalić cenę kursu bez uczestniczenia w promocjach proponowanych przez platformę

Innymi słowy, możesz wykorzystać reputację Udemy i uczynić z niej świetne miejsce do hostowania swojego kursu dla twoich studentów.

Jak to zrobić?

Dodając swój kurs do platformy, masz 2 opcje. Możesz swój kurs ustawić jako

  • Publiczny, czyli taki, na który może zapisać się każdy
  • i prywatny, na który mogą zapisać się tylko ci, którzy mają link do tego właśnie kursu

To właśnie możliwość ustawienia kursu jako prywatnego pozwoli ci na wykorzystanie Udemy jako hostingu dla twoich kursów.

Kurs prywatny bowiem nie jest widoczny na platformie razem z resztą kursów. Nikt zatem go nie zobaczy przeszukując bazę kursów na Udemy.

Na kurs prywatny może zapisać się wyłącznie student, który ma bezpośredni link do tego kursu.

Jak zwykle są plusy i minusy tego rozwiązania

+ Nie musisz brać udziału w promocjach

Nie musisz brać udziału w promocjach na Udemy  i w ten sposób obniżać ceny swojego kursu.

Obecnie (i pewnie nigdy się to nie zmieni) nie możesz brać udziału w promocjach Udemy na poziomie kursu: albo wszystkie twoje kursy mogą być oferowane w promocji (cenowej lub procentowej), albo żaden.

Możesz jednak dowolnie kształtować cenę (do pewnego górnego pułapu, teraz jest to $199 czyli prawie 800 PLN) każdego ze swoich kursów.

I tak możesz ustawić maksymalną cenę swojego prywatnego kursu i nigdy jej nie obniżać, jeśli nie chcesz.

Jednak możesz też dowolnie kształtować cenę swojego kursu poprzez stosowanie zniżek dla wszystkich lub tylko części swoich studentów.

+ Masz już dostępne narzędzia

Pomijając kwestię ceny, duża zaletą takiego rozwiązania jest też to, że

  • nie musisz się bawić w zakładanie strony,
  • ustawianie wszystkich modułów do tworzenia kursów
  • czy ustawianie modułów do procesowania płatności

W kwestii udostępniania narzędzi do tworzenia kursu i obsługi płatności, wszystko już jest dostępne na Udemy.

+ Łatwa obsługa

Kolejnym plusem, tym razem dla twoich studentów, jest łatwość obsługi interfejsu.

Student ma naprawdę dużą łatwość w oglądaniu twojego kursu i dostępu do ewentualnych dodatkowych treści, które możesz do kursu dołączyć.

+ Reputacja platformy

Google zna i ufa Udemy.

To z kolei oznacza, że twoje kursy opublikowane na platformie mają większą szansę na wysoki ranking w Google.

Reputacja strony ma tutaj kluczowe znaczenie, a choćbyś nie wiem jak się starał, przynajmniej na początku, reputacja twojej strony, w oczach robotów Google’a, będzie znacznie niższa niż twojej.

+ Mniejsza bariera

Kursy prywatne nie są poddawane takiej skrupulatnej ocenie, jak kursy publiczne.  Kursy prywatne nie są dostępne w publicznym katalogu Udemy, więc nie są poddawane tak skrupulatnej ocenie, jak kursy publiczne.

Oczywiście zawsze powinieneś dbać o wysoką jakość swoich kursów, również z tego powodu, że jeśli będziesz chciał zmienić swój kurs prywatny w publiczny, przejdzie on standardową ocenę jakości.

Zatem największe plusy stworzenia kursu prywatnego to z pewnością

  • większa swoboda w kształtowaniu ceny,
  • brak konieczności tworzenia własnej strony www ze wszystkimi modułami niezbędnymi do tworzenia i procesowania kursów.
  • Łatwość obsługi platformy i jej stabilność
  • Reputacja w oczach Google, którą możesz pożyczyć.
  • Brak tak skrupulatnej oceny jakości kursu.

Są też i minusy.

– To już nie będą tylko twoi studenci

Kursy prywatne z pewnością nie są dla tych, którzy chcą dzielić się swoimi studentami z kimkolwiek, wliczając w to Udemy.

Każdy student, aby zapisać się na twój kurs musi rzecz jasna założyć konto na Udemy. Dla niektórych instruktorów może być to problem w tym sensie, że adresy email twoich studentów nie będą już tylko „twoją własnością”.

Co więcej, jeśli nie masz listy mailingowej, a ktoś zapis e się na twój kurs np. poprzez twój link udostępniony na Youtube czy na Facebooku, nigdy tego adresu email nie zobaczysz.

Udemy nie udostępnia instruktorom adresów email studentów.

– Musisz zawsze tworzyć kupony

Po drugie, udostępniając swój kurs zawsze musisz pamiętać o stworzeniu kuponu (tak, nawet jeśli nie obniżasz ceny). Jeśli bowiem student zapisze się na twój kurs bezpośrednio prze z platformę, ale bez twojego kuponu, Udemy potraktuje tę sprzedaż jako „organiczną”, a nie twoją, dlatego zabierze swoje standardowe 50%.

– Górna granica ceny

Po trzecie, dowolność w ustalaniu ceny ma jednak swoje ograniczenia. Jeśli chcesz, żeby twój kurs kosztował więcej niż $199 dolarów, musisz pomyśleć o innym sposobie jego sprzedaży.

– Zależność od Udemy

Powierzając swój kurs obsłudze zewnętrznej platformie, zdajesz się na jej łaskę i niełaskę.

Kiedy sprzedajesz swoje kursy poprzez własną stronę www, wszystko zależy od ciebie i należy do ciebie:

  • Możesz ustalić dowolną cenę,
  • Emaile użytkowników są zawsze i wyłącznie twoje
  • Nikt cię z tek platformy nie wyrzuci z powodu jakiegoś widzimisię.

Jesteś panem lub panią całej sytuacji.

Nie chcę cię straszyć: Udemy zależy na jak największej ilości nowych kursów i studentów więc nikt celowo nie utrudnia instruktorom życia.

Musisz jednak sam przeliczyć co ci się bardziej opłaca i czy w twoim przypadku przeważają plusy czy minusy.

To co robić?

Choć nikt za ciebie decyzji nie podejmie, to jest kilka czynników, które mogą ci ją ułatwić.

Generalnie, jeśli

  • nie masz własnej listy mailingowej,
  • nie zależy ci na budowie marki
  • chcesz stworzyć kurs jednorazowo,
  • ale nie chcesz też zaniżać jego ceny

możesz śmiało tworzyć prywatny kurs na Udemy.

Osobiście nie tworzę już kursów prywatnych, Z dwóch prostych powodów:

  • nie zależy mi na tworzeniu listy malingowej moich studentów designu
  • i wolę korzystać z promocji Udemy

Można to nazwać lenistwem, ale ja wole nazywać to postawienie na inne priorytety 😊

PODSUMOWANIE

Udemy umożliwia tworzenie kursów publicznych (ogólnie dostępnych na platformie) i prywatnych (dostępnych tylko za pośrednictwem bezpośredniego linka).

Kursy prywatne możesz sprzedawać tylko wybranym przez ciebie osobom (które mają od ciebie link) i nie musisz uczestniczyć w promocjach Udemy,

W przypadku kursów prywatnych istnieje jednak górna granica ceny, która możesz ustawić, podobnie jak w przypadku kursów ogólnie dostępnych.

Jeśli nie masz listy mailingowej i chcesz szybko stworzyć swój kurs bez zakładania własnej platformy, z powodzeniem możesz wykorzystać do tego Udemy, beż uczestniczenia w promocjach oferowanych przez platformę.

Komentarze