Jak długi powinien być twój kurs online?

Data publikacji 25 kwietnia 2019 autor Dawid Tumiński

Długość twojego kursu online ma spore znaczenie, nie tylko ze względu na ilość pracy, którą trzeba włożyć w jego przygotowanie.

Bardzo istotną kwestią jest też postrzegana wartość twojego kursu tzn. jak bardzo opłacalny się on wydaje potencjalnym studentom.

Nie oznacza to jednak, że kurs dłuższy to zawsze kurs lepszy, ale… po kolei.

Ustalając długość twojego kursu zastanów się nad kilkoma rzeczami:

  • Czy to twój pierwszy kurs, czy już któryś z kolei?
  • Czy będziesz go udostępniał za darmo w ramach promocji swojej marki czy raczej będziesz chciał ustalić wysoką cenę?
  • Czy temat, który porusza kurs jest wystarczająco bogaty, żeby stworzyć z niego długi kurs?
  • Czy planujesz stworzyć kilka wersji kursu, np. dla początkujących, dla zaawansowanych i dla ekspertów?
  • I wreszcie, na jakiej platformie chcesz go umieścić: własnej, Udemy, a może Skillshare?

Odpowiedzi na te pytania pomogą ci łatwiej określić długość twojego kursu.

Czy to twój pierwszy kurs, czy już któryś z kolei?

Jeśli dopiero co postanowiłeś rozpocząć swoją przygodę z tworzeniem kursów online, twój pierwszy kurs to tak naprawdę poligon doświadczalny.

Nie ma co się oszukiwać.

Nie będzie idealny.

Dziś, kiedy patrzę na swoje pierwsze kursy, to często uśmiecham się pod nosem i zastanawiam: Jak ja mogłem coś takiego wypuścić?

Dzisiejsze moje produkcje są wciąż dalekie od ideału (mam trochę wysokie oczekiwania wobec jakości moich produkcji), ale prawda jest taka, że z biegiem czasu proces twórczy jest po prostu łatwiejszy i sprawniejszy.

I tak też będzie z pewnością w twoim przypadku.

Twoje pierwsze nagrania będą pewnie dalekie od ideału, ale traktuj to jako wstęp do czegoś lepszego.

Dlatego na początku lepiej stworzyć kurs krótszy, około dwugodzinny, zanim zmierzysz się z czymś poważniejszym.

Dobrym przetarciem na początku może być też nagranie kilku czy kilkunastu krótkich filmów na Youtube’a.

Tam możesz wrzucić co chcesz, a twoje filmy nie będą musiały przechodzić żadnej weryfikacji pod względem jakości.

Czy będziesz go udostępniał za darmo w ramach promocji swojej marki czy raczej będziesz chciał ustalić wysoką cenę?

Kurs, który przygotujesz w ramach promocji  swojej marki i udostępnisz za darmo nie musi być długi.

Jego celem jest przedstawienie ciebie, jako eksperta i tego, jak możesz pomóc swoim studentom.

Z tego względu lepiej przygotować krótszy kurs, ale w pełni wartościowy.

Uwierz mi, nie ma sensu tworzyć nawet darmowego materiału, który nikomu się nie przyda.

Co więcej, darmowy kurs, który już na pierwszy rzut oka wygląda, jakby był zrobiony na szybko i „po łebkach”, może wyrządzić ci więcej szkody, jako instruktorowi, niż przynieść pożytku.

Z drugiej strony, jeśli oczekujesz godnej zapłaty za swój kurs, warto, żeby był on raczej wyczerpujący i przez to trwał 4 – 5 godzin.

Czy temat, który porusza kurs jest wystarczająco bogaty, żeby stworzyć z niego długi kurs?

Czasami temat, który chcesz poruszyć w swoim kursie może być dosyć skromny, dlatego nie ma sensu sztucznie go rozciągać tylko po to, żeby potencjalni studenci mogli dać się nabrać, że dostaną tak wiele.

Lepiej wtedy zastanowić się, czy nie można by tego tematu opracować jako sekcji większego kursu.

Z drugiej strony, jeśli temat będzie bardzo obszerny i już od początku będziesz przeczuwać, że może wyjść z tego 10 godzin nagrań, lepiej podzielić go na 2 – 3 części i zrobić zeń 2 – 3 kursy.

Czy planujesz stworzyć kilka wersji kursu, np. dla początkujących, dla zaawansowanych i dla ekspertów?

Długość twojego kursu może też determinować złożoność danego tematu.

Czasem warto jest po prostu stworzyć kilka „progów zaawansowania” w tamach danego materiału.

Na przykład jeśli tworzysz obsługi jakiegoś konkretnego oprogramowania, dosyć łatwo będzie ci podzielić go na techniki dla początkujących, zaawansowanych i ekspertów.

Jednocześnie na rynku pojawia się coraz więcej bardzo rozbudowanych kursów w rodzaju „Biblii”. wersji „od A do Z” czy z angielska „masterclassów”.

Są to kursy bardzo szczegółowo opisujące dane zagadnienie, których zadaniem jest przeprowadzenie studenta od poziomu początkującego do poziomu eksperckiego.

Oczywiste zatem jest, że jeśli chcesz stworzyć taki kurs, będzie on musiał być naprawdę długi, nawet ponad 10-godzinny.

I wreszcie, na jakiej platformie chcesz go umieścić: własnej, Udemy, a może Skillshare?

Wybór platformy, na której umieścisz swój kurs również ma znaczenie.

Jeśli planujesz go umieścić na własnej platformie, to rzecz jasna jego długość będzie głównie zależała od twojego planu i umiejscowienia kursu na tle twojej pozostałej oferty w danej dziedzinie.

Z platform dostępnych dla niezależnych instruktorów, na Udemy najlepiej radzą sobie kursy ok 5-godzinne. Z mojego doświadczenia wynika, że stanowią najlepszy balans pomiędzy ilością pracy, którą trzeba włożyć w przygotowanie a postrzeganą przez studentów wartością.

Z kolei na platformie Skillshare do niedawna instruktorzy otrzymywali prowizję od każdego zapisującego się studenta, dlatego rozsądniejszym było tworzenie większej liczby krótszych kursów.

Jednak od bodajże roku, instruktorzy otrzymują wynagrodzenie od każdej obejrzanej przez studenta minuty. Dlatego, choć Skillshare doradza tworzenie kursów, które trwają od 20 minut do godziny, rozsądniejsze wydaje się być umieszczanie tam materiału dłuższego.

Dodatkowo, jeśli twój kurs został stworzony zgodnie z założeniami „reusability”,  o których poczytasz więcej tutaj, możesz śmiało wrzucać go na każdą dostępną niezależnym instruktorom platformę.

Długość twojego kursu ma bardzo duże znaczenie. Odpowiedz sobie na każde z powyższych pytań, a już na starcie zaoszczędzisz czas i lepiej rozplanujesz swoją pracę.

PODSUMOWANIE

Optymalna długość twojego kursu zależy od kilku istotnych czynników. Odpowiedz sobie na pytania:

  • Czy to mój pierwszy kurs? Jakie mam doświadczenie w przygotowywaniu materiałów szkoleniowych?
  • Jak duży jest materiał, o którym chcę opowiedzieć?
  • Czy kurs będzie za darmo czy nie?
  • Gdzie umieścisz swój kurs?

Wszystkie te pytania pozwolą ci lepiej rozplanować pracę i ostatecznie zaoszczędzić sporo czasu.

Komentarze